söndag 24 augusti 2008

Baka baka liten kaka, tribute to mormor Greta

I något slag försökt att skänka hopp till mina barnbarn och någon gång förhoppningsvis kunna axla min mormors stora bedrifter inom bakandet, gav jag mig idag på det förmodligen svåraste kapitlet i Sju sorters kakor. Wienerbröd. Endast instruktionerna (eller för den delen mängden smör) kunde göra den mest hängivne bakaren matt, men jag gav mig icke!
Boken nämnd ovan var min bibel under många år och trädde in i mitt liv när jag slutat på fritids och gick raka vägen hem efter skolan. Jag bakade nog lätt två gånger i veckan och med två glupska bröder tog bakverken även slut utan att min spinkiga kropp la på sig nämnvärt mycket fett. Vad jag blev varse om när jag flyttade hemifrån var dock att det jag bakat har jag även ätit upp (mestadels då själv). Och när sambokilorna gjorde entré fick bakandet ett abrupt slut. Nu har jag en anledning att baka igen (och går upp i vikt gör jag ju oundvikligen), så idag blev det både wienerbröd och vanligt bröd.

Kolla in instruktionerna!
Det ser kanske inte riktigt lika proffsigt ut när jag gör.

Ingenstans stod det att de bokstavligt talat skulle bada i smör när de kom ut i ugnen.
Men reslutatet blev gott och såg inte så förfärligt ut, inte vissa iallafall.
Hejsvejs!

Inga kommentarer: