fredag 23 januari 2009

Nio aha-upplevelser under gravidieten

1. Ägglossnig. Vi måste börja redan här. Givetvis hade jag med mig mina naturkunskapslektioner i huvudet när projekt bebis började i vårat liv. Något i stil med att varje månad släpps ett ägg från äggstockarna, blir inte ägget befruktat stöts det ut som mens lite senare. Japp, så långt var jag med. MEN vad skräckpropagandan på ungdomsmottagningarna inte upplyste om var hur extremt liten tid själva ägget är befruktingsbart. Vi snackar om några timmar i månaden, OM ens äggstockarna har släppt ett ägg, för det är fullt normalt att detta inte sker. Att så många blir gravida på ett onenightstand är egentligen helt ofattbart.
2. Illamåendet på morgonen som aldrig kom. Och när man äntligen har blivit gravid så går man och väntar på illamåendet som alla verkar ha, eller?! Nähä, inte det. Det är en rätt märklig situation att befinna sig i, att man går och väntar på illamående och kräkkaskader. Självklart finns det stackare som råkar ut för detta. Min kära mammakompis M till exempel, och jag förringar verkligen inte detta men jag trodde verkligen att alla drabbades av det.
3. Konstiga cravings. Detta verkar också vara något som snarare existerar i den gamla tidningen En dingding värld. Kärleken väntar fortfarande på att moffandet skall börja (vi har nu 19 dagar kvar innan beräknad födsel). Tugga på grus, sniffa spolarvätska eller börja gråta om man inte får dricka grädde direkt ur paketet. Gravidböckerna öser ut konstiga exempel och det enda jag är sugen på är citrusfrukter och mjölk.
4. Tröttheten. Som en klubbad säl har jag somnat senast klockan nio sedan i juni. Trött i huvudet, trött i benen, trött i kroppen, trött konstant. Det visar de aldrig på film minsann.
5. Vattnet går!!! Och nej, inte som en vattenballong går sönder i kön på Ica. Nu skall jag väl aldrig säga aldrig men det är vääääldigt ovanligt sa vår barnmorska. Sippra gör det oftast och OM vattnet går så verkar det hända på natten. I många fall går inte inte ens vattnet, jag känner mig lurad.
6. Denna mage. Mänskligheten är beroende av att människor fortplantar sig, hur kommer det då att stora magar är så facisnerande (medan tjocka magar mest väcker avsky). Visst, det är jättehäftigt att det bor en liten människa därinne men varför i allsinn dar får främmande människor för sig att det just därför är helt okej att kommentera och klämma på MIN mage? Samtidigt lyser de upp och bara måste säga något klyschigt som att "men guuuuud va stor du är, är du säääker på att det inte är tvillingar??!!" Och där står man med sin genomsnittsmage som sitter på kroppen som har gått upp genomsnittsmycket i vikt och undrar om man egentligen ser ut som en elefant utan att man ser det själv.
7. Förkortningarna from hell! Inte nog med att graviditeten i sig sätter en del hormoner i omlopp, helt plötsligt måste man skaffa sig ett helt lexikon för att förstå vad som händer med ens lilla pyttebebis. Det är vul, ul, rul, bf, bm, sf-mått, ru, fi, rö och jag vet inte allt. Då tillhör jag ändå en generation som har vuxit upp med msn och sms-språk.
8. The crazy people ute i cyberspace. Det fullkomligt vimlar av hobbybarnmorskor och hobbyläkare på familjeliv.se. Visst, mycket bra information kan man få tag i där men även förstora upp små små små problem och näst intill ickeexsiterande sjukdomar till något som varenda människa verkar råka ut för. Som för ett år sedan när jag försökte självdiagnostisera mina missfall och kom på att jag nog lider av små blodproppar och därför skall äta Trombyl (blodförtunnande). Jag hittade hur många trådar som hellst om detta och jag tänkte "yes, detta stämmer in på mig". Men när jag frågade min läkare så visade sig det att detta drabbade typ 0.2 procent.
9. BB. Det finns inget BB längre, inte i Karlstad i alla fall. Här blir man utskriven efter sex timmar och får då välja att bo på patienthotell eller åka hem. Om det är har uppstått komplikationer såklart. På patienthotellet finns ingen personal och till och med mamman måste betala för att bo där. Vad hände med det glada åttiotalet och "stanna hur länge du vill, vi servar med mat och kompetent personal"??

Nä du lilla Fisen. Det har varit mycket lära om dig och än är slutprovet inte avklarat. Vi tycker att du skall komma ut nu, eller snarare på söndag för nu får vi besök i helgen.
Peace out

3 kommentarer:

Anonym sa...

I Stockholm finns BB kvar: BB Stockholm rules. Tror jag.haha. Såhär står det på deras hemsida:

"Har förlossningen varit normal stannar ni på BB Stockholm två nätter om det är första barnet och en natt om du är omföderska. Den dag ni lämnar oss, gör ni det innan lunch."

Sen så var det ju lite roligt angående dina sk. cravings, eftersom jag häller i mig både citrusvatten (fast först äter jag upp citronbitarna) och ungefär en liter mjölk om dagen, trots att jag slutade dricka mjölk när jag typ gick i sexan...Galet.

Vi ses nästa helg!

kram
/p

Fatima sa...

Tänk så skönt det är för mig nsom ännu inte kommit till skott att ha en vän som banar vägen, med skriftlig guide dessutom. Jag räknar kallt med att få läsa aha-uppleverlser under förlossningen och sedan en under varje av barnets levnadsår ;)

Annisen sa...

4. Tröttheten. Malin denna punkten har inte bara med din graviditet att göra. En liten påminnelse av din gamla sambo Anna=) Har ett svagt minne att den där tröttheten, ok kanske speciellt på morgonen var konstant! Iaf när man skulle upp till skolan=) Vi har gärna alla rullgardinerna nere så att ingen solljus kan väcka oss=) Jajaja vad gott att du nu kan sova "Hur länge du vill" Åh vad jag längtar till den lille kommit ut! Saknar dig massa Puss puss Anna