onsdag 7 januari 2009

Malin och den evinnerliga pysselförbannelsen

Det vilar en förbannelse över mig så fort jag ger mig i kast med att pyssla. Jag tycker det är jätteroligt och jag är väldigt bra på att hitta kreativa lösningar som påminner om Monets tavlor, dvs det ser bra ut på håll men skulle man titta närmare ser det mest ut som kladd. Skötbordet är det senaste projektet. Utgångspunkten var Ikeas skötbord Sniglar, som var det nättaste vi kunde hitta och få in i lilla badrummet. Förutsättningarna har vart jättebra då det är helt obehandlat och alltså därför bara var att måla. Detta gjorde jag i fredags, i vardagsrummet med sisådär belysning men det blev helt okej ändå. Steg två var att köpa krokar till sidan, detta inhandlades på Indiska. Väl hemma visade det sig att en skruv var böjd och därför inte gick att skruva in. Projekt skötbord fördröjdes tills jag hade bytt dessa. För att inte skötbordet skulle bli helvitt ville jag ha en annan färg på den nedre hyllan. Gärna klatchigt rött eller limegrönt. Men eftersom jag är lite lat och insåg vilket pill det skulle bli att få det jämt utan att det kladdar av sig på det vita så började jag fundera. Slutligen kom jag på kontaktplast, alltså bara vanlig plast med klister på baksidan. Färgutbudet på dessa i Karlstad var tyvärr inget roligt, så hjärnan fick tänka lite till. Idag på Lagerhaus hittade jag kakeldekor vilket skulle bli ypperligt och lätt att fixa till. Likaså inhandlades en ny badrumsmatta och en tvättpåse. Allt matchade det grymt snygga duschdraperiet från Marimekko som jag fick av Svärisarna i födelsedagspresent. Men som sagt, så fort jag skall pyssla så går något snett. Skruvarna från Indiska var helt omöjliga att skruva i så tillslut fick jag ta vanliga silverfärgade som vi hade hemma (krokarna är i svart). Då lyckas jag med konststycket att skruva sönder två stycken så att halva skruven fastnar inuti träet. Hur är det möjligt? Sedan hängde jag dem snett och fick inte fast den sista ordentligt utan gör sönder gängorna med skruvmejseln så de sitter helt löst, suck. Kakeldekoren räckte dessutom inte så jag fick göra ett rutmönster eftersom jag inte orkade vänta tills jag kom till stan nästa gång.
Hur som helst, på håll ser det bra ut. Nu saknas bara en röd back som skall stå under skötbordet med plats för blöjorna.
Före:
Efter:

Peace out!
Jo förresten, kusin Lilla Frös hjärta slog för glatta livet! 2009 blir ett dyrt år för farmor farfar/mormor morfar Eklund nu när tre nya familjemedlemmar gör entré!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker att du har fått skötbordet jättefint! Duktigt av dig. Kram Louise

Anonym sa...

fint :)

Jag blir glad av att du inte är en övermänsklig pysslare. Du har mer pysseltålamod än mig, ger inte upp trots dina missöden och resultatet blir faktiskt alltid bra :) mitt pyssel (när det råkar förekomma) blir ofta lite halvkasst för att jag tappar humör och tålamod redan innan jag börjat

GOO Malin!!

Anonym sa...

Men vad fint ni fått det! Kaiku är en av mina favoriter med! Fast inte får man väl hålla på att andas in färg när man är gravid..?
Själv har jag googlat all världens hörn och fått belägg för att jag slipper göra jobbets hälso/kondistest=)Att komma upp i för hög puls kan nämligen strypa syret till det lilla livet så det blir inget coopertest för mig.hehe.

Kram
svägerskan

Anonym sa...

tycket bordet såg ok ut från början. Men OJ vilken förvandling det blev. Du är så duktig. kram från svärmor

Anonym sa...

Skötbordet blev jättefint ju!!!! Duktiga du :-)
Men va kul att det blir ännu ett barn i släkten i år :-)

adadone sa...

Jag tycker att du lyckats bra med skötbordet. Vi har ett likadant å tänka sig jag som målar allt har inte målat mitt, borde verkligen göra det. Tack för inspirationen.
kram