onsdag 16 april 2008

Mediahoror

Vad är det med världen? Jag vill verkligen inte negligera mordet på Engla, det är hemskt, fruktansvärt, vidrigt och förskräckligt. Det som är äckligt är alla andra mediakåta människor som det skall vara synd om. "42-åingen lekte med mina barn", säger Maria 22 år. "Han brukade vara här och äta lunch och glo äckligt på servitriserna", säger ägaren av Wärlmands Rasta i NWT, " Han klädde av mig med blicken", säger en annan tjej. Who fucking cares?! Har det ärlig talat inte hänt något annat i världen som kan få mediaplats istället, vad som helst! Jag läser hellre om att Paris Hilton har bytt deo än om en massa självömkande idioter. Hur många brottslingar har man inte stött på genom sitt liv utan att man vet om det? "Ååå, stackars mig jag råkade se en kille vars tjejs syrras kusins mans farmor sköt ihjäl, han vinkade åt mina barn" Lika äckligt är svenssons nya sätt att visa medlidande. Dessa mass sms, mail, facebookgupper. "Stoppa gatuvåldet", "tänd ett ljus", " befria Tengil". Tre klick, ett namn och så kan man somna gott på kvällarna, eller? Vi befriar vårt dåliga samvete samtidigt som vi känner oss som medmänniskor. Gör något vettigt istället, bli fadder, skänk pengar till Rädda Barnen eller gå med Morsor och Farsor på stan, gör något för andra istället för att döva det dåliga samvetet med självömkan och facebookgrupper.
Kärlek till alla!

3 kommentarer:

Anonym sa...

hej och hå...Malin är upprörd. Jag håller med dig om att skriva i tidningen om att man exempelvis träffade den här 42- åringen i grundskolan och att han redan då var läskig, är dumt och lite smått äckligt.
Däremot tycker jag inte att grejen med att tända ett ljus för Engla i fönstret var dumt, heller inte facebookgrupper..Jag tror att detta är det nya sättet att försöka engagera sig för den "lilla människan", med detta lite klumpiga uttyck menar jag exempelvis, en fattig student eller en ungdom som inte har pengar till att skänka bort de få slantar de har. (Nu låter det som om jag både är fattig, tände ett ljus för Engla och har startat massa grupper på Facebook, det har jag inte gjort. Men jag tror inte att de som gör detta har intentionen att bli mediakändisar?!)
Ses vi ikväll förövrigt?
Kram// Fjunis

Fatima sa...

Jag förstår din poäng. För inte blir det bättre av att jag går med i massa grupper på Facebook. Jag tror däremot att det är ett sätt att sörja när vi inte vet var vi ska vända sorgen. Även om vi inte kände Engla, så är det något som måste bearbetas, kanske då genom att tända ett ljus eller gå med i en grupp på facebook. Men vad vet jag?

Anonym sa...

That´s my girl!
Medier exploaterar cyniskt allas vår rädsla för att drabbas av våldsbrott,i stället för att fördjupa och problematisera våra starka känslor inför det fasansfulla!
Men "money talks" och det går att kränga lösnummer.
You made my day!