tisdag 29 juli 2008

Bland hushållsost och mellanmjölk

När det är såhär varmt går det inte att uträtta något som har med lägenheten att göra, iallafall inte dagtid. Nu har jag dock både dammsugit och strykt vilket innebär att det är runt 40 grader i den stillastående lägenhetsluften där vi bor. Det tog ett tag för mig att kalla Karlstad för hemma. I Zach Braffs fenomenala Garden State säger han väldigt kloka saker om just hemkänslan:
"You know that point in your life when you realize that the house you grew up in isn't really your home anymore? All the sudden, even if you have your own place to put your shit, the ideal of home is gone. One day it's just gone. And you realize that you can never get it back, it's like you're homesick for a place that does not exists. But mabye that's just a passage. You'll never have that feeling again until you create a new home, for your own kids and the family you start. Mabye that's all family really is. A group of people who miss the same imaginary place."
Just nu skapar vi en liten familj och det är nog det jag har längtat efter mest av allt hela mitt liv. Om det är något jag har fantiserat om så länge jag kan minnas så är det just detta. Jag minns speciellt när jag jobbade på Hemköp när jag fortfarande bodde hos Mor och Far. Jag sög in familjekänslan hos kunderna, för vad är väl mer familjärt och nödvändigt som familj än att handla? Jag fördrev tiden i kassan med att planera vad jag själv skulle köpa till min familj, vilken tvål, vilka tops eller hur jag aldrig skulle köpa färdig barnmat utan självklart göra egen.
Det tog tre år i Karlstad innan jag kallade detta hem. För Lillebror tog det två veckor när han flyttat till eget. Jag lever min dröm och älskar det. Det kan låta tråkigt och fantasilöst, men familj är något man aldrig skall ta för givet och jag har aldrig varit en karriärsmänniska. När jag är på bra humör och inte stressar så mycket över arbetslösheten, njuter jag av att storhandla på Willys och köpa hushållost och mellanmjölk. Haha, somliga av mina kära vänner skrattar gott nu. Hur kan man vara lycklig över något så banalt? Men äntligen har jag ett lugn i mitt hjärta som jag har saknat och längtat efter så länge jag kan minnas.
Godnatt

6 kommentarer:

Anonym sa...

Älskar dig mitt hjärteblod ...nu är du rustad för livet där ute ...
men röd mjölk är bäst och massor med stark grevé ...

Anonym sa...

fan, nu fick jag minsann något i ögat...

Jag är så lycklig för dig/er!!!

puss

Anonym sa...

Förresten, jag har en period nu när jag lyssnar på Garden State Soundtrack :) passande va?!

Anonym sa...

Sluta vara så gullig och lycklig! Jag blri ju helt dimmig i ögonen och då är det inte lätt att tvätta fönster ska jag säga dig! Jag är så glad för er skull och jag hoppas få vara en liten del av er otroliga resa! Puss // Fjunis

svärmor sa...

Ja du nu är det kul att handla o planera men tid kommer då man helst vill få maten hemkörd o instoppad i skåpen. Men njut av bara sjutton.
Va egoistisk och tänk på dig själv, tid kommer då du glömmer bort dig själv framför andra.
Tacka vet jag herrgårdsost o bubbelvatten......

Fatima sa...

Åh, vad fint Malin! Och jag måste säga att jag känner igen mig, även om jag inte är där du är än. Familj är min högsta dröm i livet, ingenting kan vara häftigare än att vara med om det äventyret!