tisdag 14 oktober 2008

Familjemys hela helgen

Efter hårt arbete på fredagen susade jag och Macke ner för backen i Silverpilen mot västkusten. En härlig helg väntade och humöret var på topp. Det gick faktiskt rätt snabbt att köra trots att jag var ensam. När jag närmar mig hemtrakterna och har fyra avfarter kvar på motorvägen blir det tvärstopp. Trafikolycka i Sandsjöbacka och toklånga köer ända till Kållered. En timme satt jag helt fast, innan jag efter mycket om och men kunde jag baxa ut Silverpilen från omkörningsfilen, köra av i Lindome och köra gamla vägem hem. Resan som verkade ta tre timmar och tjugo minuter tog helt plötsligt närmare fyra och en halv. Väl hemma i Åsa vankades det fredagstacos hos småbarnsfamiljen. När Lucas berättade att han och pappsen alltid tittade på Meningen med livet på fredagar blev jag rätt imponerad. Tills det visade sig att detta var ett program med Bobbo Krull som gick ut på att spränga kassaskåp och titta på gigantiska borrar som borrade tunnlar, eeeh sådär kul va?!
Neapea var på sist bästa humör, men varifrån kommer hennes whiskeystämma? Hon låter som min goda vän Angela!
Galenpanna och ack så söt
Däckad efter en hård vecka i skolan.

På lördagen var schemat späckat minsann. Jag och Mor inledde denna morgon i Idala där Erikshjälpen har en secondhand affär som inte är av denna värld, eller så är de som jobbar där snarare inte det. De har öppet 10-13 varje lördag och ändå omsätter de en miljon om året, jag kan säga att det var packat på parkeringen redan 10:04 när vi parkerade. Det både luktade och såg ut som hemma hos Mormor och där inne kunde fick man kaffe med dopp för en tjuga.
Doglas och Macke var med och efter Idala susade vi vidare till Äskhults by där vi tog en promenad. Vi träffade på en glad men överviktig labradortik som glatt lyfte på kjolen när Doglas närmade sig. Mamma frågade om hon löpte men ägaren sa att det var en månad kvar. Mamma skojade och sa att "annars har vi en som gärna ställer upp" vilket ägaren tyckte var en bra idé. Då fick vi genast lite bråttom för mamma hade minsann inte tänkt att Doglas skulle bli far till några bastards. Macke, den lille kastrerade farbron, blev väldigt upprörd över ungdomarnas beteende. Han fräste och skällde och visste nog inte hur han skulle hantera de känslor som vällde upp i hans lilla bröst.

Två som inte är överförtjusta över att dela baggagelucka.
Vår heldag tog inte slut i Äskhult minsann. Vi for vidare till Skårs gård där de dagen till ära hade invigning av sitt utomhuskök. Självaste Monica Ahlberg, min och mammas favorit kokbokförfattarinna, var där och lagade lamfile med rotfruktmos, vilket var himmelskt gott. Hon var en väldigt piffig 50 +:are och jag har inte direkt samma kläder när jag lagar mat, vad hände med förkläde?




Denna hektiskt lördag avslutades hos Faster Aja, där det var födelsedagskalas för "de närmsta", det vill säga 25 pers. Kusinen var där med sitt senaste tillskott, lilla Lykke. Det var minst sagt skrämmade när jag insåg att om fem månader har vi en sådan liten krabat hemma som man inte kan lämna bort när kroppen skakar av gråt. Hjälp...


Söndag var lika med hemgång, men vi hann med en tur till gamle Morfar. Jag och Mor skulle ta med honom ut på söndagslunch till hans ungdoms Särö. Förvånade blev vi när allt allt allt var stängt i (eller ska det vara på) Särö. På grund av tidsbrist blev det istället lunch på Ikea, inte så spännande kanskem, men Vilde Valter var så nöjd med rimmat oxkött och rotfruktsfräs.

Vilde Valter, nästan 100 år

Sedan var det dags för mig och Macke att bege oss hem. Kärleken hade äntligen kommit hem, lite sjuk och lite ynklig. Efter tre och en halv timma bilkörande var vi rätt utmattade vi också, alla somnade innan klockan slagit nio.
Peace out!

1 kommentar:

adadone sa...

klart hon får va med...så kul å se dig Malin å så fin mage du har....kram