tisdag 4 mars 2008

Villrådig

Efter tre eftermiddagsmöten på vfu:n traskade jag hem ganska slutkörd. När jag kom hem var jag otroligt sugen på chips och dip och efter några minuters övervägande gick jag ner till Konsum för att konsumera. Jag skulle även köpa pålägg och Moster-Gunvorkorv a.k.a kokt medvurst stod på önskelistan från Kärleken. Väl nere på Konsum drabbades jag plötsligt av ett infall att ta en titt på innehållsförteckningen, då famljen därhemma numera lever efter boken Den hemliga kocken, som avslöjar vad som egentligen finns i våra livmedel. Sedan var det inte tal om att köpa kokt medvurst någon mer gång, även hotdogspaketet med kort datum för halva priset åkte tillbaka till hyllan. Dessa innehåll fler E-ämnen än vad det var "riktiga" ingredienser. Detsamma gällde skinkan, pastramin och salamin. Ringde hem till mor och frågade vad man egentligen kunde äta, svaret blev leverpastej och ost. Eftersom vi är någorlunda fattiga studenter fick det helt enkelt bli leverpastej som endast innehåll E320 (konserveringsmedel). När jag ändå var i farten köpte jag dessutom Kravmärkt mjök, fingrade på en fairtrade chokladkaka, men tillslut blev det några cashewnötter. Chips och dip var det inte längre tal om. Nu skall jag testa att leva på så lite "fuskmat" som möjligt, får se hur länge det håller. Det är helt sjukt att vi lever i ett samhälle med de finast råvaror som finns och ändå skall vi "duscha" skinkan i E423 rökarom för att det skall bli billigare, hålla längre och få "bättre" smak. Jag läste om en test i någon tidning där en panel hade testsmakat glass med förbundna ögon. Bäst i test blev Lidls vanlijglass med komentarer som "smakar äkta vanlij", "ljuvlig glass, smakar precis som glass ska smaka". Lidls vaniljglass innehåller MER E-ämnen och andra kemiska substanser än en parfym, "vaniljen" i glassen utvinns av röten granrot (och nej, jag skojar inte).
Den glass som fick sämst kritik var en hemgjord glass med äkta vanlij från Madagaskar. Mats- Eric Nilsson skriver i Den hemlige kocken att vi nuförtiden inte vet hur mat gjord på riktiga ingredienser smakar för vi är så förblindade av kemiska substanser. Hemskt är vad det är!

Dagens eftertanke handlar om dessa tre möten jag har suttit med på idag; det är helt otroligt att 20 lärare, som ägnar stor del av sin dag att tjata på eleverna om hur viktigt det är att räcka upp handen och låta kompisen prata till punkt, inte klarar av detta själva.

Fred och kärlek till er kära vänner!

5 kommentarer:

Anonym sa...

...den enda matdebatten som påverkat mig .... LÅTSASMAT ... NÄSTANMAT ... ...gillar inte att vara LURAD ... fast någonstans har jag alltid vetat ..move on ...

Anonym sa...

ja du...det e inte mycket som passerar in i hemmet kyl numera...närslaktd ko och ekologisk mjölk...Här vänds det på paketen hela dagarna!! CHIPS...nä, det går fet bort!! (snyft) för att inte tala om Mamma scans köttbullar!!!Fy, att man utsätter sig för det...Folk skulle bara vet!! ät talgbollar i stället förmodligen nyttigare...

Fatima sa...

Hjälp! NU blir jag mörkrädd. Är alla Enånting farliga? Vad ska man kolla efter? Kan du inte göra en liten guide? KRAM

Anonym sa...

E320 = butylhydroxianisol (BHA) enligt mitt ingredienslexikon.
Några E-ämnen är ganska naturliga ämnen, fast då ofta från baljväxter som dottern inte tål...

Anna sa...

Hej käraste Malin
Din mamma var ju här igår så jag förstår vad du talar om. Läser själv Den hemlige...
Kan dock avslöja att vi igår inhandlade äkta räkor från västkusten, stenugnsbakat surdegsbröd från Rom och äkta buffelost från Rom (influgna!!!.
Detta vräkte vi i oss kl 22 på kvällen!
Idag skine solen och det är glömt...Birgitta anländer snart till dig och jag hoppas ni får en fin helg.
Äker på trädgård och rum , en mässa. Kanske får man några bra idéer kring återbruk där.
Kram Anna