tisdag 25 mars 2008

Tillbaka i KAUbubblan

Först ett litet tydliggörande: Vi ska INTE gifta oss i sommar. Det är Svägerskan som skall det och jag skall agera tärna.



Idag är det som bekant redan tisdag vilket innebär att det är onsdag imorgon. Jag blir alltid så förvirrad när måndag är en röd dag. Helt plötsligt har halva veckan gått, trots att det känns som att det nyss var helg. Idag bjöds det på en kanonbra förläsning på Universitetet, det är vi inte bortskämda med direkt. Det var en man som heter Sverker Lindström som berättade om sin dotter som har diagnosen ADHD, och deras upplevelser mellan hem och skola. Det var en väldigt gripande förläsning som bjöd på många aha-upplevelser och sorgliga sanningar. Efter lunch var det dags för VFU-uppföljning och en annan sorglig bild av sanningen. Vi hade väl i stort sett samma bild av skolan; nedskärningar, sviktande elevunderlag och dålig kommunikation mellan skolledning och lärare. Det är väl bara att inse att det är såhär verkligheten ser ut. En annan bister verklighet är lärana på fältets kommentarer om oss ny exade och vår bristande kompetens i det mesta. Detta att ständigt behöva stå till svars för en dålig lärarutbildning och allt vad den saknar, fel ämnesval och ingen läs och skriv utveckling. Vi räknade ut idag att om vi skulle läsa in alla de ämnen som "behövs" för att bli en klasslärare på mellanstadiet, skulle vi behöva läsa i 7 år. Det är bara ett problem, 600 000kr i studieskuld och en ingångslön på 18.800 kr går inte riktigt hand i hand. Jag är så jäkla trött på att behöva försvara en utbildning som jag själv inte har format. Det känns inte som att man har gjort annat än att utvärderat kurser under dessa fyra år, skrivit ner dem, krävt ändring, MER PRAKTIK och MER DIDAKTIK! Men vad hjälper det mig? Hade det gått hade jag gärna reklamerat stora delar av utbildningen och fått pengarna tillbaka.


Jag och Kärleken har godisförbud. Från och med igår var det slut på snask och onyttigheter. Vi får äta på söndagar, för vad vore väl bakishäng i soffan utan goooodis! Jag kan dock stoltsera med att jag leder med 2-0, då Kärleken redan mumsat i sig TVÅ kexchoklad.
Imorgon blir det pluggdag med Fjunis och sedan möte med min handledare inför det stundande examensarbetet.
Peace out!
Ev av de absoluta favoriterna:

"Blir du lönsam lille vän"- Peter Tillberg.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hmm, nu vet jag ju inte något om just din utbildning. Men jag vet att de lärarstudenter som kommer till mig på VFU och har tagit till sig sin utbildning är klart mer redo för läraryrket än vi var på "min tid". De kurser jag sedan läst med lite erfarenhet med mig har gett mycket mer. Tyvärr är det där med lönen väldigt sant. Men yrket är fantastiskt roligt!