tisdag 11 mars 2008

Jobbkoll..

Kväll med häng hos Frida. Underbart ältande om livet, tack kära vän för detta!
Vi såg 9A, där de gjorde ett yrkestest på http://www.jobbkoll.se för att se vilket yrke som passar en. Föga förvånad löd domen följande:
Regissör:
Du är ett kreativt kontrollfreak. Detta innebär att du inte sällen iscensätter händelser, för att sedan kunna ta itu med probleme och ta åt dig äran för det. Helst av allt skulle du nog vilja vara Gud. Tyvärr är den posten redan upptagen, men tursamt finns det öppningar för regissörer. Och det är precis vad du passar för. Att leda kreativt arbete är du klippt och skuren för. Du är ju en persom som andra människor lyssnar på och gärna rättar sig efter. Projektledare är ett annat passande alternativ, där du kan få utlopp för ditt kontrollbehov och din naturliga talang för att leda männsikor.
Jag tycker allt att man måste vara både regissör och projektledare om man skall vara lärare. Dagens grupparbete om vikingatiden är ett ytterst exempel på detta, då man måste hålla tusen bollar i luften. Speciellt i en klass som min där vissa elever kämpar med sina svårigheter, några har knappt varit i Sverige i 2 år och tro mig, kommer man från Sydamerika är det inte lätt att ta sig an asagudar och vikingar. Sedan har vi de som jobbar på som bara den, förstår allt och även de måste hållas stimulerade. Inte konstigt att jag måste sova middag när jag kommer hem. I dag har jag suttit med ett spansk-svenskt lexikon och översatt nyckelord om Asgård för att en tjej skulle få en susning om vad jag pratade om, och då har jag inte ens läst spanska.
Trött som få skall jag nu krypa ner under täcket och fundera ut hur jag skall gå igenom plural-s i engelskan så att alla hänger med. Allt detta för en ingångslön på 18.800 riksdaler. Är inte Sverige fantastiskt?
Peace out

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack själv! alltid lika härligt att prata om livet med dig! Vi är bara dåliga för varandra på ett sätt... :)
//Frida