fredag 20 mars 2009

Varning för galen morsa

Nu har jag äntligen börjat äta Pravidel som då skall stoppa mjölkproduktionen. Detta läkemedel hämmar utsöndringen av ett ämne som heter prolaktin som då alltså stoppar mjölken. Fine by me so far.
Läser man vidare på bipacksedeln finner man att detta läkemedel används mot Parkinsons sjukdom, redan där måste jag erkänna att det känns lite skumt. Ännu värre blir det när man läser om biverkningarna (visst, vissa är sällsynta fall men ändå!):
Vanliga:
Illamående.
Mindre vanliga:
Huvudvärk, hallucinationer, blodtrycksfall med yrselkänsla speciellt under den första behandlingsdagen, kräkningar, ofrivilliga eller smärtsamma rörelser.
Sällsynta:
Oregelbundna hjärtslag, tillfällig blekhet i fingrar och tår orsakad av kyla. Rastlöshet, trötthet och hos parkinsonpatienter muskelkramper, dåsighet, förvirring. Självsvält (anorexia), muntorrhet (noggrann munhygien är därför viktig), förstoppning, metallisk smak i munnen. Bindvävsförändring i lungorna (lungfibros). Vadkramper framförallt hos parkinsonpatienter. Smärta i brösten, brännande känsla i ögonen, dubbelseende, allergiska hudreaktioner, hudrodnad, hudutslag, eksem runt munnen, nästäppa, håravfall, bindvävsförändring bakom bukhinnan (retroperitoneal fibros), lungsäcksinflammation.
Ett fåtal fall av mag-tarmblödningar och försämring av magsår har rapporterats. Rapporterna om bindvävsförändringar (i buken och lungorna) har rört patienter som fått högre doser än 30 mg Pravidel under lång tid.
Enstaka fall av allvarliga biverkningar:
Högt blodtryck, hjärtinfarkt, epileptiska anfall, slaganfall, psykiska störningar.Sällsynta fall av malignt neuroleptiskt syndrom. Plötsligt insomnande med eller utan föregående dåsighet (somnolens).
Det finns rapporter om spelmani (överdrivet sysslande med hasardspel utan förmåga att hejda sig).

Så om ni hittar mig i bingohallen eller vid Jack Vegas, vänligen säg till på skarpen så att jag slutar upp med spelandet. Detta verkar vara helt galet. Tidigare har jag pumpat och gett Lilleman mjölken men efter formuleringen " Pravidel går över i modersmjölken men påverkar troligen inte barn som ammas." kände jag att det vore dumt om pojken blir spelberoende innan han ens är två månader.

Det är redan helg och jag har haft ett kvalitetsdygn med Mor. Vi har hunnit med en långlunch, mysmiddag, badning av son, långfrukost och långpromenad, underbart!
Imorgon bär det av till Örebro för att fira 25-åringen Linnéa.
Peace out!

2 kommentarer:

Anonym sa...

okej... de där biverkningarna lät ju inte så roliga... Får se hur du uppträder här imorn ;-) Tur att vi har en sjuksköterska (Lisa) på plats ;-) Men jag skulle tro att inget av det där drabbar dig, bästa Malin!! KRAMAR

Anonym sa...

Hej Malin! Grattis till er underbara lilla parvel. Han är ju bara såååå söt! Vi, Mattias, Adam och jag ser fram emot att träffa er snart.

Jag kunde inte sluta skratta när jag läste om biverkningarna! Jag fick också denna medicin ett tag efter att Adam var född, och jag kan säga så mycket att slaganfall, anorexi, eller spelberoende inte drabbade mig! Men jag kom ihåg att jag också läste biverkningarna och tyckte de var helt otroligt kul att läsa!

Stor kram till dig och din lilla familj!

Anna Frid