måndag 26 maj 2008

Hope, faith and charity

En helt underbar och perfekt resa har vi varit på skall ni veta kära vänner. Tusen tack till mina underbara föräldrar som verkligen bidrar till vår kulturella och historiska utveckling. Toscana var något utav det vackraste jag upplevt och det går inte att förklara, inte ens låta bilderna förklara, detta vackra landskap och fantastiska byar och städer. Jag är helt såld. Vi bodde i en charmerande liten by vid namn Greve i området Chianti. En liten pittoresk by men ändå med ett visst inslag av turism, så att vi inte behövde känna oss utstirrade när vi på knagglig italiensk/fransk/norska försökte beställa vår mat. Vädret har inte varit på topp men tro det eller ej så gjorde det ingenting. Några soltimmar vid poolen har vi fått, men växlande molnighet och 20 grader har varit perfekt för stadsvandringar och bergsbestigningar. Det är nästan så att landskapet blev vackrare när vädret växlade och hela färgspektrat visade sig. Underbart god mat har vi ätit och jag kommer lite längre ner presentera dessa fantastiska måltider. I övrigt är det svårt att sammanfatta en resa som denna då man under tiden kommer på små anekdoter, så dessa lär väl fylla bloggen framöver.
Topp fem på resan blir: (utan rangordning)

1. Lutande tornet i Pisa. Man tror knappt att det är sant när man går emot detta jättelika torn som faktiskt ser ut att välta vilken sekund som helst. Den dagen vi var i Pisa ösregnade det och vi var rätt skraja när vi var uppe i tornet, då marmor är rätt halt när det regnar.



2. Torget i Sienna. Vi var på väg till Sienna redan på onsdagen men när vi närmade oss så regnade det och Mamma deklarerade att Sienna måste ses i solljus. Ack så rätt hon hade. Vi åkte dit dagen efter istället då solen bjöd på sitt bästa humör. Torget var jättevackert och sluttade neråt, något som är väldigt svårt att förklara med jag hoppas att det syns på bild.

3. The more the merrier. Redan när jag och Kärleken var i Venedig förra sommaren, slogs vi av den italienska arkitektur och dess förkärlek för detaljer. Det är helt ofattbart hur de har byggt dessa jättelika kyrkor, predikstolar och monument, allt belamrat med krussiduller, änglar och detaljer. Min kloke Far kommenterade att det egentligen är en skam för kristendomen, att så många människor fått sätta livet till under byggnationen av dessa kolossala monument som egentligen inte har något med religion att göra utan endast är for show. Hur som helst är det väldigt imponerande och om någon är marmorexpert skulle jag gärna vilja veta hur man konstruerar dessa verk.

4. Landskapet och byarna. Det var lika hisnande och fantastiskt varje gång vi satte oss i bilen för att åka någonstans. Dessa mysiga byar, långt uppe i bergen, med små vingårdar med trevliga små farbröder som glatt pratade italienska i en halvtimme och sålde vin till oss, trots att ingen av oss förstod med än enstaka ord. Roligast var helt klart när vi skulle besöka en slaktare som Jamie Oliver skriver om i sin kokbok Jamie Olivers Italien. Kära Mor hade släpat med sig för att vi skulle hitta denne man. Glatt gav vi oss iväg och undrade hur vi skulle kunna hitta denna gömda pärla. När vi kom fram till Panzano gick mamma in i första bästa affär, som visade sig vara ett galleri, och sa "do you speak english?", mannen tittade upp och svarade "butcher? up to the left". Så var det med denna genuina pärla, vi var tydligen inte först. Men han var jättetrevligoch vi köpte fantastiskt god porchetta utav honom.
5. Maten. Jag låter bilderna tala för sig själv.

För er som undrar så blev det inget byte utav ringar, även om det fanns perfekta stunder för detta.
Jag är äntligen färdig med mitt examensarbete och väntar spänt på min dom på onsdag från min handledare.
Godnatt folks!

1 kommentar:

Fatima sa...

Åh! Låter helt fantastiskt! NU blir jag om möjligt ännu mer taggad inför tågluff och några dagar i Italien! På lördag står det Malin med stora bokstäver i min kalender, jag hoppas att du fortfarande är på!!! KRAM