onsdag 12 november 2008

Grådassig dag

Idag är det ingen bra dag. En rörig, regnig och rastlös dag. Den fritidspedagogen som jag vikarierar för är på en annan avdelning på onsdagar vilket betydde nya kids, nya fröknar och nya rutiner. Allt var bara en enda röra. Jag skulle vara i en 2-3:a, problemet var att deras ordinarie fröken var sjuk så de hade vikarie. En outbildad vikarie som inte ens pluggade till lärare. Sådant gör mig ganska irriterad, inte för att man är någon slags pedagogiskt underverk bara för att man pluggar till lärare. Men för att det finns så många utbildade lärare som inte har några jobb, så tar de in någons dotter som vill tjäna lite extra pengar. Jag tycker att det är rätt respektlöst. En annan irriterande sak var att en f.d pluggkompis till mig hade fått ett tremånadersvikariat där. Trots att hon inte har fått ut sitt examensbevis eller skrivit färdigt sitt examensarbete än. Då har alltså skolan undanhållit den tjänsten för Vikariepoolen så att någon som är berättigad till tjänsten (till exempel min hårt slitande vän Fjunis) kunde fått den.
Självklart var kidsen rätt uppspeedade eftersom det bara var vikarier, fritidspersonalen passade på att försvinna eftersom vikarierna alltid får göra skitgörat, som rastvakta.
Jag blir så besviken när man blir behandlad som en jäkla praktikant.

När allt är grått och trist blir det ännu värre att inte veta vart/hur vi skall bo. Helst skulle jag önska att alla nära och kära flyttade till K-town istället. I sagans värld får man lov att vara så egocentrisk.
Peace out.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är ju här... Gli

Anonym sa...

Fy va pissigt att göra så...Det borde fanimej vara förbjudet!!
Finns det utbildade vik ska man ju ta in dom först!!
Jäkla skit!!
DU SKA BO HÄR!!!
puss

Anonym sa...

Så praktikanter kan man behandla hur som helst? Jag är själv lärarpraktikant och jag låter mig definitivt inte bli behandlad som "en jävla praktikant". Jag har arbetat i skola i flera år innan jag började min utbildning. Jag är med på ditt resonemang om att skolorna inte bör ta in outbildade vikarier när utbildade finns, men samtidigt hoppas jag att de hade en anledning till det, t.ex. att eleverna hade träffat denna outbildade vikarie förut och kanske behövde ha någon som de kände till. Sedan kan den outbildade vikarien ha mycket mer erfarnhet av att arbeta på skola än vad någon som är nybakad lärare har. Däremot borde det ju vara så att utbildade lärare går före, men de måste ju även se från varje situation.

Anonym sa...

Till Anonym:
Nu måste jag nog lägga mig i diskussionen. Skönt för dig, Anonym, att du aldrig blivit behandlad som en praktikant. Det är nämligen den värsta känslan som finns, speciellt när man är färigutbildad.
Jag vet inte om du förstod vad som jag (och jag tror även Malin) menar med att bli behandlad som en praktikant. Jag menar att man inte får något direkt ansvar, man blir uppläxad på ett sätt som inte är okej och framför allt som Malin nämnde, får man ta uppgifter som att alltid rastvakta (för på något märkligt vis är det alltid den person man är vikarie för, som hade rastvakten), städa skåp samt springa och kopiera papper.
Om du inte låtit dig blivit behandlad på detta sätt, tror jag heller inte att du har livnärt dig på att springvikariera. För jag vill hävda att du inte skulle vara långlivad på en skola om du inte lät dig bli behandlad på detta sätt. Med detta sagt är det självklart att inte heller jag låter mig bli behandlad hur som helst. Men just nu i mitt liv är det tyvärr bara för mig att vara glad och positiv oavsett hur personalen jag jobbar med behandlar mig. Detta för att förvissa mig om att jag får komma tillbaka.
Jag hoppas precis som du, att skolan hade en anledning till att de satte in en helt outbildad människa som pedagog, men tyvärr tror jag inte att så är fallet. Jag tror precis som Malin skrev, att det ofta är så att han/hon har kontakter på skolan, som vi andra inte har. Detta är fel! Det spelar tyvärr inte mig, och det borde verkligen inte spela rektorn någon större roll om den outbildade känner eleverna. Han/Hon är ändå inte en pedagog och det är en pedagog som behövs i ett klassrum. Och denna diskussion om att den outbildade kan ha mer erfarenhet än den "nybakade" (som jag förövrigt tycker är ett underligt ord för att vara nyutexaminerad) är en diskussion som den enskilda skolan inte kan ta. En utbildad ska gå före en outbildad. Tidigare erfarenhet ska inte spela någon roll. Varför ska vi annars ha högskoleutbildningar överhuvudtaget. Då kan vi gå tillbaka till som det var förr, när man fick lära sig sitt yrke av sina föräldrar.
Jag har tagit massor med lån för att arbeta med det som jag dels älskar och dels vet att jag är bra på och jag blir fruktansvärt provucerad av att outbildade för före mig. // Fjunis

Fatima sa...

Bra Fjunis! Det är ju även så att outbildade är billigare lönemässigt, vilket jag tror kan ha med saken att göra.

Men ni vet väl att sånt här kan anmälas till facket! Just do it!