måndag 10 november 2008

En fnurra på tråden

Inte mellan mig och Kärleken, men dock mellan mig och Mormors symaskin. Om det inte vore så att symaskinen var Mormors (som gick bort 2006) så hade jag nog slagit sönder den, så osams var vi igår.
Egentligen var det en jätteskön söndag med sovmorgon, hundpromenad och långfrukost. Sedan började det krypa i fixarfingrarna. Jag började med att städa och baka men det hjälpte inte, jag ville pyssla. Då kom jag på att jag hade en tanke om att klippa ut träden från tyget som blev över från vår sängram och sy fast på Fisens spjälsängsskydd. Dagens projekt var kirrat!
Min gamla syslöjdslärare Gunnel tjatade alltid om att man alltid alltid måste sicksacka runt tyget först för att det inte skulle fransa sig, och nu när jag skulle vara en duktig mor och göra något fint till Fisen började jag självklart att sicksacka runt. Men vad hjälpte det? Tyget fransade och fransade. Till sist gav jag upp och struntade helt sonika i att sicksacka och genast vart det jättefint. Så tack vare dig Gunnel, så är de fyra första träden på Fisens spjälsängsskydd inte alls så fina som resten är. Sedan började maskinen krångla. Inte nog med att undertråden tog slut och att undertråden kärvade hela hela hela tiden, sedan gick även nålen av. Som tur var hade Mormor flera nålar i sina lådor. Fem timmar tog det, gråtfärdig var jag men nu är det klart.

Det känns lite surrealistiskt att det står en färdigbäddad spjälsäng i sovrummet, jag har dock bara bäddat den för att se hur det blev med spjälsängsskyddet. Hur som helst, jag behöver smakråd. Skall jag måla om sängen, isåfall vilken färg, eller funkar det med träfärg eftersom bordet är träfärgat? Help me please!

Dock blev kärleksmumsen jag bakade hur goda som helst. Bytte ut smöret mot olja och hade i valnötter i smeten, så det blev nästan som brownies.
Peace out

7 kommentarer:

Anonym sa...

Gli tycker att sängen ska vara vit, som bakgrunden på mammas och pappas sänggavel, och för att inte mixa för många träslag.

Angående lördagen verkar det lovande och himla trevligt. Hör av mig när jag vet. Annars i veckan då? Kanske onsdag e-middag?

Kram

Elin sa...

Hahahaha jävla Gunnel! :P Henne minns jag...

Tycker du ska måla sängen vit!

Kram Kram

Anonym sa...

LMM!!

Tycker åxå sängen skall målas vit. ser tokigt fint ut förövrigt :)

jasså, nu ser jag bildbevis på det fika vi tackade nej till på bakissöndagen. ajaj, gör lite ont i sockertarmen :P

puss

Anonym sa...

gottigt fika.. man blir inte alls sugen!

måla sängen, men lås dig inte vid vit.. finns ju fina färger i er sänggavel (som jag antar är i träden på skyddet också) som man kan ta upp.. kan bli hur snyggt som helst.

Anonym sa...

Du bör nog inte måla sängen då det finns risk att färgen kommer att flaga särskil då Lillfisen kommer att gnaga på kanterna m.m.

Vet att det kan kännas trist men ibland måste man vara praktisk också....
För övrigt blev sängen jätte fin vi är mycket imponerade av ditt fixande av alla kategorier
kram
svärmor o svärfar

adadone sa...

Klart sängen ska målas!!!!
Kan man måla en stokkestol kan man måla en säng...kram

Anonym sa...

Jag tycker också sängen ska målas, dessutom tycker jag att tobbe ska slipa den... MOHAHAHA // Fjunis