tisdag 10 juni 2008

Sommarlov...nästan iallafall

Det blev en hektisk tid efter examen. Fullt ös på kvällen och sedan jobb dagen efter. I lördags åkte vi tidigt tidigt till Strängnäs eftersom Svägerskan (bridezilla) skulle diakonvigas på söndagen. Det blev en lugn lördag och en mer hektisk söndag. Två timmar gudstjänst är väl inget jag vanligtvis viger min tid åt men var ändå inte så hemskt. Det var väldigt fint och efteråt var det mottagning på Svägerskans nya jobb. Det var kul att känna igen ganska många från möhippan, det känns lovande inför bröllopet. Efteråt åkte vi nästan genast hem igen, med världens mest överbefolkade, varma tåg. De hade dessutom bytt ut vagnarna så platserna stämde inte. Däremot upptäckte vi en fiffig sak, nämligen att det var en rejäl prisskillnad på tågbiljetterna beroende på hur man åkte. Om vi skulle åkt Stockholm- Karlstad skulle det kostat 300 kr per person. Vi köpte istället Stängnäs-Stockholm (med byte i Södertälje) och sedan biljetter från Stockholm- Södertälje. Alltså åkte vi samma tåg hela redan, men dessa biljetter kostade 147 riksdaler. Jag hoppas verkligen att studenttänket hänger med även när man får lön.

Igår gjorde jag ingenting och det var superskönt. Inga krav på att läsa något, fixa något eller skriva något. Egentligen skulle jag gjort detsamma idag med kvart över sju ringde telefonen. Mitt spontana svar var nej (jag ville ju sova), men efter att jag lagt på luren vaknade hjärnan och jag ringde genast upp och tackade ja. Jag har inte fått speciellt mycket tider i juni så jag hade inte råd att tacka nej.

Det är fotbolls EM, om nu någon har undgått detta. Jag hatar det. Jag hatar varenda millimeter av tidningen som är fylld av det, varje sida på text-tv, radion spelar värdelösa EM-låtar och jag lovar er att Sverige kommer att förlora ikväll. Kärleken och tv:n har ingått en relation som inte är av denna värld och jag är förvisad till datarummet, eftersom när jag väl tittar på fotboll börjar grina när motståndarna förlorar och gråter (har svårt för vuxna män som gråter). Jag kommenterar hellre miner och tränarna än själva spelet. Tränarna ser alltid så roliga ut, alla är överviktiga och är så sammanbitna att de bör ha världens spänningshuvudvärk när de kommer hem. Tro nu inte att jag har något emot fotboll, jag har ju själv haft min lilla karriär (även om det slutade ganska snart). Men det är hela EM-hysterin och den svenska övertron på landslaget. De gör ju tidningarna besvikna varje match ändå.

Jaja, lilla jag skall ägna mig åt andra saker nu. Fick en bok som heter Hett- en amatörs äventyr som köksslav, pastabagare och slaktarlärling av Mor. Den handlar om en amerikan som går som lärling och lär sig laga genuin italiensk mat, det är inte att rekommendera att läsa när man är hungrig.

Badliv med alla hundarna hos Svärmor, notera badkrukan Pixie i bakgrunden.

Peace out

3 kommentarer:

Anonym sa...

Gud va många Mackes!! //Fjunis

Anonym sa...

vovvar vovvar vovvar och mer vovvar. ar Mackan me ens? han ar val en badkruka...

Anonym sa...

forresten... du ar rolig som hatar fotboll, hockey och allt annat som har med svettiga man att gora. Ironiskt att din karlek ar sa n fantast :P
Du kommer ramla dit forr eller senare ;)