onsdag 11 juni 2008

Konstig mat i vår konstiga värld

Var en snabbisKonsum förut och inventerade påläggsdisken i jakt på annat pålägg än ost. Ingen skinka hade mindre än 4 stycken e-ämnen. Det mest märkliga pålägget jag hittade var en kotlettpastrami som med stora bokstäver deklarerade att den minsann inte innehöll sötningsmedel eller socker, men kolla in övriga ingredienser!!! Är det ens gris i????

Nu har jag sökt 5 tjänster, och skall fila på mitt CV för tre andra tjänster som man inte kan söka via offentligajobb.se. Jag hatar att skriva CV, jag skulle vilja ha ett färdigskrivet.

Vi är inne på tredje dagen med Gi-mat, eller snarare high fat low carb. Tyvärr var jag tvungen att synda lite idag för vi åt pastasallad på jobbet när vi hade personalmöte. Det går faktiskt ganska bra, vi skall prova en vecka och se om vi orkar mera. Igår åt vi köttfärsbiffar med fetaostkräm och wokgrönsaker. Idag blev det kyckling, stekt hallumi och fetaostsås. Fjunis å Mannen kör också och vårt dåliga humör på grund av sockerberoendet kom ungefär samma dag. Som tur är kan vi då vara otrevliga mot varandra.

Nu känns det verkligen att många personer har flytt Karlstad för sommaren. De som inte flytt för sommaren är på tågluff ute i Europa. Vilket som så saknar jag dem alla!

Jag som fortfarande är Kentnörd (förutom syntnörd) blir ganska imponerad över folk som är extrem nördar och orkar hitta anagram och andra tolkningar av deras texter och konvolut. Hur som helst tyckte jag att denna var lite fyndig: (detta är taget ur Kents forum)
Det är helt okej att scrolla förbi!!
"Jag tror jag jag har knäckt symbolerna på texthäftet! Det är ett anagram!

fleur de lise
par
häst
skata

Kasta om bokstäverna ovan så får du följande:
Frälse Kristus hatade Pale
Edit: om vi istället utgår från att det stavas Fleur de lis (Jocke har ju strukit över e i ordet de lise i texthäftet) är en möjlig tolkning istället:
Kristus Fräls hatade Pale
som då blir mer av en vädjan. Kanske är detta mest sannolikt.
Detta kan inte vara en slump. Jag tror det är en förklaring till omslagsbilden: Döden till häst (den hatade Pale). Pale avser nämligen den fjärde hästen i Uppenbarelseboken.
Uppenbarelsebokens sjätte kapitel handlar om Apokalypsens fyra ryttare som är krafterna som leder till människans undergång:
Den första hästen Erövring (vit) representerar krigföring.
De andra hästen Krig (röd) representerar blodspillan på slagfältet.
Den tredje hästen Svält (svart) representerar ödeläggelse och förföljelse
Den fjärde hästen Döden (pale/gulblek) representerar förruttnelsen.
(Revelation 6:8):” I looked, and there was a pale horse, and its rider's name was Death. Hell followed him. They were given power over one-fourth of the earth to kill people using wars, famines, plagues, and the wild animals on the earth.
Eller på svenska (Upp 6:8):"Jag såg, och se: en gulblek häst, och han som satt på den hette Döden, och han hade dödsriket i följe. De fick makt över en fjärdedel av jorden, till att döda med svärd och med svält och med pest och genom vilda djur på jorden.”
De fyra krafterna som skall förgöra mänskligheten känns ju som ett underliggande tema på genom hela albumet. De vilda djuren i videon till Ingenting (som jag personligen uppfattat som en låt som handlar just om vilda djur som jagas av människor) tycker jag också är en klockren koppling till detta tema. ”De fick makt över en fjärdedel av jorden, till att döda med svärd och med svält och med pest och genom vilda djur på jorden”
I texten till Berlin finns följande rader:
"och förruttnelsen börjar precis när vi fyllt 37"
Den fjärde hästens bleka färg skall representera blekheten hos ruttnande skinn.
"En Fleur de lise i guld på svart bredvid ditt namn"Den första av Apokalypsens fyra ryttare representerar treenigheten.
I den religiösa världen representerar den franska liljan (fleur-de-lis) treenigheten. Den franska liljan är också ärkeängeln Gabriels symbol. I Islam kallas Gabriel ledaren för de fyra utvalda änglarna och sanningens själ. Den franska liljan finns på Jockes nya plektrum och det borde rimligtvis betyda att han är de fyras (alltså kent’s) talesman.
Att hästen och ryttaren på omslaget till Tillbaka till samtiden skall symbolisera Döden på sin bleka häst har redan diskuterat här på forumet då hästen är just av typen pale (eller dapple som det också heter). nollfem4 här på forumet har varit inne på spåret med Uppenbarelseboken tidigare och jag har också pratat om Apokalypsen fyra ryttare förut.Joakim har ju förklarat i en intervju att han börjad skissa tidigt på idén till omslaget och att det var viktigt att det var just exakt rätt sorts häst."
Peace out!

2 kommentarer:

Anonym sa...

haha lilla Kentnerd:) jag laser nan annan gang...

Tagluffen ar lovely men me miss u saklart

Anonym sa...

Hej syster yster! Lillasyster Lisa läste ditt inlägg om innehållet i mat. Hon blev jätte jätte arg. Hon hade aldrig trott att även malin var med i denna bantningshysterin. Lisa sa; Malin som så naturlig söt och världens finaste, perfekt kropp etc. Nu har de gått för långt! Sött att hon är medveten och bryr sig!

Du vet jag saknar dig massa min lillstumpa och kan inte fatta du är klar lärare!

Krams den lite äldre Anna