fredag 22 februari 2008

Tillbaka till verkligheten

Äntligen tillbaka i livet, fri från ond hals och utmattad kropp. En dag späckad med lärdom om kommande yrket, både positivt och negativt. Konflikthantering av den lidrigare sorten har vi fått alldeles för lite av under utbildningen. Hur leder man ett samtal mellan två elever där båda känner sig lika förorättade och själv har man inte en blekaste vad som egentligen hände under rasten? När en gråtande elvaåring dessutom skall försöka förklara vad som hände utan att den andre skall lägga sig i är det inte lätt att komma någon vart i diskussionen. När jag skall medla i dessa konflikter försöker jag att ta även den minsta grej på allvar och försöka sätta mig in i hur det känns för de inblandade. Jag tror allt för ofta att vuxna glömmer bort hur det kändes att vara elva år och ovän med någon. Dagens eftertanke handlar om resursfördelning i skolan. Jag blir mörkrädd när bildlektionerna ägnas åt fri ritning utan uppgifter, syfte och mål när så många elever har problem med läsförståelse. Är det inte viktigare? Därmed inte sagt att jag inte tycker att bild är ett viktigt ämne. Tvärtom, kreativitet i skolan är otroligt viktigt att uppmuntra men jag tycker att bild är ett ämne där resurser skall läggas på att skapa, uppleva och arbeta med material som kanske inte finns i hemmet. Jag blir allegisk när dyrbara lektionstimmar kastas bort.

Nu är det dock sportlov och skrivtid för stackars studenter. Detta innebär att jag och lille Macke ger oss av ner till mor och far för att bli lite bortskämd med god mat och härlig havsluft.


Dagens citat: "Ät inte själv så du får ont i magen". Om att hela tiden lägga sig i vad folk gör och inte gör.



Peace

1 kommentar:

adadone sa...

Malin Kära du...
Vilken bra blogg du har å vad mysigt att kolla in lite i din vardag....Ta hand om dig å ät massor med vitaminer...

Kram kram från Ada